Waarom

Van benzine naar stroom.

 

 

 

Waarom nu een bestaande motorfiets ombouwen naar een E-motorfiets?

 

Nadat wij een mountainbike hadden omgebouwd naar een E-mountainbike kwamen wij erachter dat het zo stil en flistend rijden in de natuur wel een enorme kick geeft. Omdat je jezelf zo flitsend en stil verplaatst ontdek je opnieuw de natuur en zie je de meest uiteenlopende dieren van dichtbij. Tja, die heerlijke stilte is tevens het gevaar van de E-bikes en E-scooters. Je wordt vaak niet of erg laat opgemerkt door andere bestuurders van fietsen. Zelfs het heftig gebruik maken van de fietsbel zet vaak geen zoden aan de dijk. De oorzaak: heel veel bestuurders van fietsen rijden met oortjes in of hebben zelfs headsets op en zijn met heel andere dingen bezig zijn dan met het overige verkeer.

 

Dit o.a. heeft ons doen besluiten om, daar te gaan rijden, waar het verkeer gewend is aan de eigen stilte of harde muziek in de auto en de snelheid waarmee andere weggebruikers zich kunnen verplaatsen.

 

De auto(snel)weg is de aangewezen plaats waar we met een elektrische motorfiets goed en veilig kunnen rijden.

 

Dit brengt tevens een hele hoop voordelen met zich mee.

 

Rap! Als bestuurder van een motorfiets kun je sneller op je werk zijn dan wanneer je dit met de auto of met het openbaar vervoer moet doen.

 

File! Daarnaast draag je bij tot een betere doorstroming en minder files!

 

Schonere lucht. Je houdt de lucht schoner en zijn we CO2-neutraal onderweg.

 

Duurzaam! Dat wat al gefabriceerd is kost geen nieuw grondstoffen meer.

 

Extreem lage kosten. De energiekosten voor het rijden met de E-Motorbike zijn belachelijk laag.

€ 1,50 stroomkosten voor 200 km rijden!

 

Onderhoud.

Kijken we naar het vaste onderhoud van de E-motor dan zijn we ook snel klaar.

Het enige dat onderhoud nodig heeft of aan vervanging onderhevig is dat zijn de batterijen en dat zijn de banden en de remmen. Maar zeker niet meer eindeloos olie verversen, oliefilter vervangen, luchtfilter vervangen, de bougies vervangen, kleppen stellen, ketting en tandwielen vervangen, etcetera, etcetera. Kosten en milieu!!!

j.

Wij kozen voor de Aprilia RS!

 

 

Het is de Aprilia RS geworden waarmee wij dit project zijn gestart!

 

 

Het is een fraaie ogende stoere machine zonder een overdaad aan techniek en tevens licht van gewicht. Wat dus weer ten goede komt aan het rendement.

De kuip sluit standaard mooi om het motorblok heen. En wanneer het motorblok en de andere overbodige componenten plaats hebben gemaakt, biedt dit een mooie plek voor de batterijen.

 

Het frame en vele andere componenten van de Aprilia zijn vervaardigd uit alluminium dus licht en sterk.

De remmen zijn uitstekend en zijn berekend op het gewicht dat de Aprilia na de zwaarste upgrade* weegt.

Ook met de nieuwe directe aandrijving en de andere componenten zoals de controller, de converter en de charger is het gewicht 94 kg, welliswaar zonder de accu. De accu en wat hij aan gewicht meebrengt is o.a. afhankelijk van de capaciteit van de accu.

Dat weer afhankelijk is van de actieradius dat wenselijk is.

40Ah = 20 kg geeft een actieradius van 70 km.

60 Ah = 30 kg geeft een actieradius van 100 km.

80 Ah = 40 kg geeft een actieradius van 140 km

120 Ah = 60 kg brengt je 200 km ver en weegt de motor 154 kg*

*is slechts 5 kg zwaarder dan de benzine uitvoering van 149kg all-in.

 

Het koppel van de motor ligt op 90 nm is vanaf de start en .....voelbaar...... aanwezig!!!

Variaties in het gewenste koppel of te bereiken snelheden zijn mogelijk en bespreekbaar.

 

Daarnaast is de motor ook met het juiste geluid uit te rusten!

Vanwege de veiligheid is er een "Safety Sound Unit" in eigen huis vervaardigd dat zorgt voor de accoustische aanwezigheid waardoor overige verkeersdeelnemers de fluisterstille motorfiets nu ook kunnen horen!

Let op! Dit geluid kun je dus uit schakelen!! Toch fijn voor de buurtjes!!

Copyright © All Rights Reserved