Historie

Historie.

 

Op vrij jonge leeftijd werd mij de techniek en de werking van een benzinemotor duidelijk gemaakt door mijn vader. Hij was een zeer technisch man, met een grote reputatie binnen de Rijkspolitie op het gebied van technisch onderzoeken van motorvoertuigen die waren betrokken bij dodelijke ongevallen. De opdrachten kwamen dan ook geregeld rechtstreeks vanuit het ministerie in Den Haag. Het technisch onderzoek, na het dodelijk ongeval tijdens de 24 uurs race van Oss, waarbij de eerdere 24-uurs wegrace kampioen Hans Hutten het leven liet, was zo'n opdracht dat vanuit het ministerie op mijn vader zijn bord terecht kwam.

 

Op 9 jarige leeftijd werd van mijn crossbrommer het 2 versnellingen Sachs motorblok door mij uit elkaar genomen en weer in elkaar gezet onder het toeziend oog van Pa van der Steeg.

Een spreekbeurt over de werking van de tweetaktmotor compleet met zelfgemaakte tekeningen werd door mij in de 5e klas (nu groep 7) voorgedragen.

 

Van de crossbrommer met een Sachs motorblok ging ik naar een JLO blok met een Kreidler 5,2 pk cilinder.

Hierna kwam de Kreidler 3 voetversnelling met de brede 6,3 pk cilinder in een aangepast Batavus Whippet frame waarmee jeugd crossen werden gereden.

 

De latere Zündapp bromfiets, voor op de weg was voorzien van een standaard waterkoeling waaraan gewerkt werd om sneller op school te geraken. Met dit als voorbeeld kwamen vriendjes langs en werden ook hun cilinder en zuiger gemodificeerd.

De Thomos 4-voet van Rob Hoskam leeft nog steeds en is nu nog lyrisch over het resultaat van dit modificeren!

 

Van bromfiets naar motorfiets, van een RS-je (Kreidler 50cc), naar een Kawasaki 250 cc 3 cilinder, naar een Yamaha XS750, naar een BMW R100S, een BMW R1100S en weer een Zündapp maar nu een KS 175 wc uit 1978.

Vooral de KS175 met waterkoeling was een "opwerk project" met een geweldig resultaat. Nu, nadat een vader en zoon uit België deze Zündapp graag wilden hebben, willen nu nog steeds mensen een zelfde expansie uitlaat, voor op hun Zündapp hebben.

 

Ook heb ik 25 jaar lang een Lotus Super Seven gehad waaraan met hartenlust aan gesleuteld werd om hem zo optimaal mogelijk te krijgen.

Van een 1600cc Ford (Kent) motor naar een BDA 1700cc (aluminium racemotor van Ford met 16 kleppen) en later de RS2000 16 v met standaard 150 pk. Sperdiff, close-ratio versnellingsbak, afstelbare schokbrekers rondom, speciale lichtgewicht motorfiets formaat accu's geplaatst, etc.

Alles werd aan deze projecten zelf uitgevoerd, behoudens het werk dat bestond uit lassen of draaien van bepaalde onderdelen.

Van een zelf ontworpen dry-sump systeem wat de laatste 20 jaar en nu nog probleemloos samen werkt met de zelf ontwikkelde elektrische waterpomp. N.b. lang voordat BMW de elektrische waterpomp invoerde op haar automotor.

 

Doordat het besef er is dat de wereld verandert en de fossielen brandstof eindig is en ik graag met bestaande en bewezen concepten in combinatie met de toekomst iets wil neerzetten heb ik mij verdiept in het elektrische aandrijven van voertuigen.

 

Van de elektrische mountainbike met 1500 watt aandrijving en goed voor 53 km/u nu naar de 100% Elektrisch aangedreven Aprilia.

Voor de dagelijkse en bekende ritjes 100% betrouwbaar en sensationeel onderweg, met regelmatig de “duimpjes omhoog”!

 

Het collectief besef dat "het anders moet" is aanstaande!

 

Het waarom is op deze website nauwkeurig beschreven.

 

Copyright © All Rights Reserved